Έναρξη της διαμεσολάβησης-Το καλωσόρισμα

Στόχοι

  • Να αντιληφθούν ότι η διαμεσολάβηση αποτελείται από στάδια
  • Να γνωρίσουν «το καλωσόρισμα», το οποίο γίνεται πριν από τα 3 βασικά στάδια (οι διαμεσολαβητές καλωσορίζουν, συστήνονται, εξηγούν τον ρόλο τους, αναφέρονται σε βασικές αρχές και θέτουν κανόνες)

Υλικό

Δίνουμε φυλλάδιο με τα βασικά στοιχεία καλωσορίσματος και τις τυπικές εκφράσεις που χρησιμοποιούν οι διαμεσολαβητές (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 3). Οι εκπαιδευτές λειτουργούν ως μοντέλα εξηγώντας πώς παρουσιάζεται ο διαμεσολαβητής στο «καλωσόρισμα». Στη συνέχεια επιλέγουμε τετράδα μαθητών για προσομοίωση. Οι 2 μαθητές της τετράδας δοκιμάζουν να ‘καλωσορίσουν’ τα εμπλεκόμενα μέρη και να θέσουν τις αρχές και το πλαίσιο της διαμεσολάβησης. Στη συνέχεια αλλάζουν ρόλους. Έτσι εξοικειώνονται με τις βασικές αρχές της διαμεσολάβησης: διάλογος χωρίς να διακόπτει ο ένας τον άλλον, σεβασμός και στα 2 μέρη, εμπιστευτικότητα, ειλικρίνεια, ρόλος διαμεσολαβητών διευκολυντικός, προαιρετική διαδικασία, η λύση προέρχεται και από τα δύο εμπλεκόμενα μέρη και συμφωνούν να την τηρήσουν.

Το 1ο στάδιο-αφηγούμαι τι έγινε

Στόχοι

  • Να αντιληφθούν οι μαθητές ότι, στην επίλυση διαφορών, υπάρχει μια διαδικασία την οποία πρέπει να ακολουθήσουν
  • Να κατανοήσουν ότι, για να λύσουν μια διένεξη, πρώτα ξεκινούν από την αφήγηση της «ιστορίας»
  • Να κατανοήσουν οι διαμεσολαβητές πώς μπορούν να βοηθήσουν τα εμπλεκόμενα μέρη να εκφράσουν τι συνέβη σε κλίμα πολιτισμένου διαλόγου
  • Να μάθουν να μετατρέπουν τις ερωτήσεις κλειστού τύπου σε ανοικτού τύπου, έτσι ώστε να διευκολύνουν τους διαφωνούντες να παρουσιάσουν, όπως ο καθένας θέλει, ό,τι συνέβη, χωρίς να τους κατευθύνουν σε συγκεκριμένες απαντήσεις.

Υλικά

  1. Φυλλάδιο με μετατροπή ερωτήσεων κλειστού τύπου σε ανοικτές ερωτήσεις (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2)
  2. Φυλλάδιο με τους 4 κανόνες του αποτελεσματικού διαμεσολαβητή (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 4)
  • Δεν κρίνουμε
  • Δεν δίνουμε συμβουλές
  • Δείχνουμε την ίδια κατανόηση και στα 2 μέρη
  • Δείχνουμε ότι πιστεύουμε στη διαδικασία, έτσι ώστε τα εμπλεκόμενα μέρη να την εμπιστευτούν και να βρουν τη λύση που τους ταιριάζει